در راستای هم افزایی و تعامل با مراکز پژوهشی کشور انجام شد

نشست با موسسه اشراق و عرفان

به دنبال موافقت ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با درخواست همکاری موسسه اشراق و عرفان با این پژوهشگاه، نشست مشترکی بین مدیران این موسسه و مدیران گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، برگزار شد.

با توجه به نیازی که از بخش هوش مصنوعی علوم اسلامی این موسسه اعلام شده بود 26 اردیبهشت ماه 98 جلسه ای برای تنظیم و انعقاد تفاهم نامه بین این دو مرکز پژوهشی در موضوعات اصطلاحنامه‌ علوم اسلامی، فرهنگنامه علوم اسلامی و پایگاه تخصصی اصول فقه انجام گردید.
در این جلسه که با حضور دکتر مینایی و دکتر حسینی از مؤسسه اشراق و عرفان و دکتر میرعرب و مهندس کریمی از گروه اشاعه اطلاعات برقرار بود، دکتر حسینی، مسئول بخش هوش مصنوعی علوم اسلامی مؤسسه اشراق و عرفان، ضمن مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای فناورانه پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی مواردی مانند استفاده از داده های اصول فقه برای راه اندازی آنتولوژی اصول، استفاده از داده های فرهنگنامه برای راه اندازی WordnNet علوم اسلامی و استفاده از اصطلاحنامه ها برای تولید پایگاه دانش یا  Knowledge Base را مطرح نمود و افزود: هدف مؤسسه، ایجاد سامانه فقیه‌یار (سیستم خبره فقه) است که زیر سیستم، سیستم خبره رجال قرار دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: این سیستم تنها در حوزه فقه فعال بوده که با مراکز مختلفی جهت دریافت داده هماهنگی‌ شده است. اما با توجه به ظرفیت های بالای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و به خصوص گروه اشاعه اطلاعات و دانش، این مؤسسه حاضر به همکاری و تعاملات بیشتری در این زمینه است. در پایان این نشست مقرر شد گروه اشاعه اطلاعات و دانش نقش ارتباطی موسسه اشراق و عرفان با سایر بخش های دفتر تبلیغات اسلامی را داشته و همچنین مواردی مانند قرارگیری نتایج و خروجی محصولات به صورت رایگان در ازای دریافت اطلاعات، استفاده از ظرفیت‌های فنی دو طرف، آموزش بالاخص در حوزه‌های تبدیل اصطلاحات به هستی‌شناسی، معرفی دانشجویان به گروه اشاعه اطلاعات جهت پیشبرد نیاهای پژوهشی مجموعه و قرارگیری پژوهشگاه به عنوان یکی از ارکان اصلی این پروژه نیز مورد تاکید قرار گرفت.
منبع:

تاریخ خبر: 1398/2/28 شنبه
تعداد بازدید کل: 371 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 372
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما