دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

گزارش پنجاه و نهمین جلسه اصحاب قلم با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین حسن زاده

پنجاه و نهمین جلسه دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، باحضور حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده، مدیر گروه پروژه کتاب «اصطلاح‌نامه فقه»، سی خرداد ماه سال‌جاری (98) در فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در خیابان ارام نبش کوچه 20 برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: اصطلاح‌نامه فقه از سال 1378 توسط عده ای از فضلای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با استفاده از نظرات صاحبنظران و علمای فقه مانند آیات و حجج اسلام خائفی، صالحی مازندرانی، فاضل گلپایگانی، مددی، ممدوحی، حسن زاده، سلیمانی، خالد غفوری، نجیبی، یعقوب نژاد و همچنین مرحوم دکتر عباس حری و با همکاری 17 نفر از محققان توانمند در حوزه مدیریت دانش در بازه 12 ساله به سامان رسید.
وی در ادامه افزود: این اثر مجموعه ای است از واژگان کلیدی شامل 64 هزار اصطلاح که 51 هزار مورد برگزیده شده و در 8 مجلد به زیور طبع آراسته شده است که در نوع خود بی بدیل در حوزه فقهی (اعم از شیعه و اهل سنت) است چرا که از منابع مذاهب 4 گانه اهل سنت نیز بهره گرفته ایم.
مدیر گروه پروژه کتاب «اصطلاح‌نامه فقه» در ادامه ارزش‌های افزوده اصطلاح نامه فقه را یادآور شد و گفت: اساسا تدوین هندسه یک دانش یکی از کارکردهای اصلی اصطلاح نامه ها است بنابر این انعکاس هندسه دانش فقه را می‌توان از برکات مهم آن دانست. همچنین اصطلاح نامه ها در چهار  شیوه  الفبایی ، ترسیمی (درختی)، نظام یافته و چرخشی ارائه و نمایش داده می شوند که هر یک از این شیوه ها برای هدفی خاص و برای کاربران خاص تعبیه شده است لیکن در اصطلاح نامه فقه به دلیل حجم بالای نمایش چهارگانه در نشر مکتوب، تنها دو بخش الفبایی و ترسیمی در هشت مجلد منتشر شده است.  
عضو گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی، استفاده از اصطلاح نامه فقه در نمایه سازی فقه را  یکی دیگر از فواید دیگر این اثر دانسته و تصریح کردند: اساسا نمایه سازی با بهره گیری از واژگان کنترل شده، مانند اصطلاح نامه ها نقطه قوتی است که در بازیابی اطلاعات کمک شایانی می‌کند. از فایدهای دیگر اصطلاح نامه فقه این است که با یک نگاه کلی به این اصطلاح نامه می توان تشخیص داد که کدام موضوع و یا کدام بخش از فقه اسلامی بیشتر یا کمتر کار شده است. 
حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از فواید اصطلاح نامه فقه، استفاده از آن در تحقیق و تدریس است که به دلیل طبقه بندی منطقی موضوعات فقهی و ایجاد ارتباط معنایی میان اصطلاحات در این اثر می تواند نقش بسیار زیادی را برای محققان و مدرسان داشته باشد . همچنین می توان از طریق اصطلاح نامه فقه، مرز این دانش و ارتباط آن را با دانش‌های دیگر به سهولت تشخیص داد.
وی ضمن تبیین ماهیت اصطلاح نامه بر زنده بودن آن تاکید کرد و بیان داشت: اصطلاح نامه همواره باید ویرایش شود بنابر این نباید آن را یک کار تمام شده تلقی کرد. علم فقه از جمله علومی است که دائما در تطور و تحول است به همین جهت باید دائما رصد شده و موضوعات و مسائل جدید را در پیکره اصطلاح نامه فقه قرار داد. 
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تدوین اصطلاح نامه فلسفه های مضاف را بسیار کارآمد دانست و گفت: در بخش اصطلاح‌نامه فلسفه های مضاف نیز طرح های متنوعی در دست بررسی و تبیین است که ایده آن به سالهای قبل بر می‌گردد ورود به این عرصه به دلیل تنوع علوم و ارتباطات بین رشته ای، لازم و بسیار با برکت خواهد بود.
مدیر اسبق گروه تدوین سازمان های دانش در پایان به دیر بازده بودن این دست فعالیتهای پژوهشی توجه داد و تصریح کرد: این گونه پژوهش ها و آثار حتی از فرهنگ نامه ها نیز دیرتر به ثمر میرسد و همین امر باعث ترغیب نشدن مراکز علمی به این سبک پژوهشها است حال آنکه در حوزه شیعه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به خصوص پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالهایی که کمتر لجنه علمی به این مهم توجه داشت پا به عرصه مدیریت اطلاعات نهاد و متولی این امر مهم شد که جای بسی خوشنودی دارد. البته نیازسنجی کاربران و محققان با توجه به دوران و عصر حاضر از ملزومات بروز رسانی آن خواهد بود تا نواقص کشف و در صدد رفع آن باشیم.
منبع:

تاریخ خبر: 1398/4/2 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 151 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 152
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما