کرسی ترویجی علم‌سنجی، چالش‌ها و راهکارها در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد

کرسی ترویجی علم‌سنجی، چالش‌ها و راهکارها در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای هیات علمی و محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از ساعت 11 تا 13 چهاردهم مرداد ماه سال 98، در تالار امام مهدی (عج) این پژوهشگاه، انجام شد، دکتر علی میرعرب به ارائه مطالب و سرکار خانم نجمه باقریان به نقد آن پرداختند.
دکتر میرعرب، سرپرست گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، ابتدا ضمن تعریف علم‌سنجی آن را گستره ای از دانش دانست که به بررسی ويژگی‌های اطلاعات علمي پرداخته و بر مبنای داده‌های معتبر بین المللی توليدات علمي كشورها، سازمان‌ها و افراد را مورد مطالعه، ارزيابي و مقايسه قرار مي‌دهد. 
عضو شورای IT پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش بیان شاخص‌های علم‌سنجی  از محاسبه و شمارش متغیرات آن گفت و افزود: مؤلف، انتشار، ارجاع و استناد گرفته شده چهار متغیر اصلی این موضوع است که رایج‌ترین و معتبرترین شاخص علم‌سنجی، شاخص استناد است که مهم‌ترین شاخص‌های علم‌سنجی برمبنای آن شکل گرفته‌اند و برای بهبود و یا تعدیل شاخص استناد ایجاد شده‌اند. این شاخص‌ها مبنای ارزیابی پژوهشگران، نشریه‌ها و مقاله‌ها است و میتوان به مواردی همچون شاخص ضریب تاثیر IF، شاخص فوریت Immediately index، شاخص اچ H-index، نیمه عمر استناد Cited Half Life، شاخص مقاله داغ hot paper، شاخص بیشترین استناد highly cited paper، شاخص جی G-index و میانگین تاثیر مقاله Article Influence اشاره داشت.
دکتر میرعرب در ادامه با اشاره به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نمایه های استنادی مطرح در دنیا را توضیح داد و بیان داشت: نمایه های استنادی موسسه تامسون رویترز، پایگاه اسکوپوس، گوگل اسکالر و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از مهمترین آنها می‌باشد.
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه علم‌سنجی در ایران را موضوعی تازه دانست و تصریح کرد: علم سنجی در ایران جای کار بسیار دارد و برای نمونه میتوان به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، مركز تحقیقات سیاست علمی كشور، سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (ISID) و سامانه علم سنجی معاونت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود.
دکتر میرعرب در پایان اصلی ترین فلسفه وجودی علم سنجی را کمک به سیاست‌گذاری‌های علمی دانست و افزود: علم سنجی دانش اندازه گیری علم تعریف شده است که با بررسی و کشف نظام و ساختار یک حوزه علمی به روش کمی، دستاوردهای یک قلمرو فکری را معین کرده و حتی خطوط احتمالی برای پیشرفت‌های بعدی را پیش بینی می کند. علم سنجی سعی دارد با استفاده از داده های کمی مربوط به تولید، توزیع و استفاده از متون علمی، علم و پژوهش علمی را توصیف و ویژگیهای آن را مشخص کند. 
در ادامه سرکارخانم نجمه باقریان کارشناس ارشد حوزه علم سنجی، ضمن بیان توضیحاتی به نقد این مطالب پرداخت.
خانم باقریان با اعلام وارداتی بودن این دانش به عدم همطرازی سطح انتظارات ما و مصارف این دانش غیر بومی اشاره کرد و گفت: این سنجه به موضوع کتب و پایان نامه هیچ ورودی ندارد حال آنکه بخش اعظمی از دانش اسلامی حوزه های دینی ما در این دو نوع منبع تجمیع شده و عملا از دسترس خارج می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه این نوع علم سنجی با تعریفی که ما داریم عملا منسوخ شده تصریح کرد: مشکل ما صرفا در ابزار سنجه نیست بلکه در مواد و سواد پژوهشی نیز مشکلات عدیده ای داریم  که با وجود برخی مقاومتها این دغدغه بیشتر می‌شود.
در پایان این نشست، پرسش و پاسخ انجام شد.
منبع:

تاریخ خبر: 1398/5/15 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 209 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 210
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما