مدیر پروژه پایگاه امام موسی صدر تشریح کرد:

ویژگی های محتوایی و ساختاری پایگاه تخصصی آثار امام موسی صدر

حجت الاسلام سید تقی واردی با اشاره به ویژگی های ساختاری و محتوایی پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر گفت: این پایگاه بر پایه نمایه سازی کتاب 12 جلدی «گام به گام با امام» و بر اساس اصطلاح نامه علوم اسلامی تولید شده است.

حجت الاسلام سید تقی واردی مدیر پروژه پایگاه امام موسی صدر در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امام موسی صدر، فرزند آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر، از شخصیت‌های اثرگذار علمی، سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن 20 میلادی و نیمه دوم قرن 14 هجری قمری در منطقه خاورمیانه و حتی در سطح بین المللی به شمار می‌آید.
عضو هیأت علمی پژهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی افزود: فعالیت‌های اصلاح‌گرانه او در کشور لبنان، منتج به مکانت و تشخص اجتماعی شیعیان و همگرایی و همنوایی آنان با سایر مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف لبنان و کل منطقه شامات گردید و او را به عنوان رهایی‌بخش محرومان و رهبر بی‌بدیل شیعیان لبنان به جهان معرفی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدف راه اندازی پایگاه تخصصی آثار امام موسی صدر خاطرنشان کرد: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای وظیفه ذاتی مدیریت محتوایی اطلاعات علوم و معارف اسلامی و بنا به درخواست مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، مجموعه 12 جلدی کتاب «گام به گام با امام موسی صدر» ترجمه مجموعه «مسیره الامام السید موسی صدر» را به روش نمایه سازی موضوعی ترکیبی سازماندهی و اطلاعات آن را مدیریت محتوایی کرده و در قالب یک پایگاه اطلاعاتی با نام «پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر»( تحت وب) عرضه کرده است.
حجت الاسلام واردی به ویژگی‌های محتوایی پایگاه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مدیریت اطلاعات پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر، همچون سایر پایگاه‌های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، بر اساس اصطلاحنامه و به روش نمایه موضوعی ترکیبی راه اندازی شده است.
وی یکی از بخش های این سایت را اصطلاحنامه دانست و گفت: اصطلاحنامه مجموعه اصطلاحات استاندارد شده در یک حوزه معرفتی است که فهرستی از واژه‌های کلیدی و کاربردی آن حوزه را ارائه می‌دهد و روابط ترادف، سلسله مراتبی و وابستگی بین مفاهیم را شناسایی و به نمایش می گذارد و از نظر ساختاری، گنجینه واژگان کنترل شده و سازمان یافته از مباحث خاص دانش بشری است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی اضافه کرد: در پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر به خاطر وجود اطلاعات گوناگون علمی و تداخل بین رشته‌ای در مجموعه کتاب 12 جلدی گام به گام با امام موسی صدر، امکان برقرای روابط کامل معنایی بین اصطلاحات نبوده و تنها از رابطه هم‌ارزی میان اصطلاحات که بین مترادف‌ها و شبه مترادف‌ها وجود دارد بهره گرفته شد.
مدیر گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک، نمایه سازی را یکی از بخش های اصلی این پایگاه معرفی کرد و گفت: نمایه سازی شیوه‌ای نوین و بنیادین برای سازماندهی منابع اطلاعاتی است، به گونه ای که سامان گرفتن اطلاعات( که به صورت نجومی در حال ازدیاد و افزایش و غیر قابل کنترل است) بدون استفاده از آن ممکن نیست؛ پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، بر خلاف برخی از نمایه‌های رایج مراکز و موسسات تحقیقاتی و انتشاراتی، از ابتدا نمایه سازی موضوعی اطلاعات را مبنای سازماندهی و مدیریت اطلاعات خود قرار داده است.
حجت الاسلام واردی تصریح کرد: تا کنون، علاوه بر نمایه های منابع رشته‌های تخصصی برخی از علوم اسلامی، مجموعه آثار علامه شهید مرتضی مطهری(ره)، علامه آیت الله معرفت(ره)، آیت الله حسن زاده آملی، حجت الاسلام و المسلمین فلسفی بدین شیوه نمایه سازی و هر کدام در قالب یک نرم افزار بانک اطلاعاتی موضوعی منتشره شده اند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در پایگاه «بازنمایی آثار امام موسی صدر» به مانند پایگاه‌های تخصصی فوق الذکر، علاوه بر نمایه سازی موضوعی، اقدام دیگری نیز در بازنمون اطلاعات انجام داده، که در نوع خود منحصر به فرد است و آن عبارت است از ترکیب چند اصطلاح و واژگان نمایه‌ای برای ارائه یک نمایه موضوعی خطی، به طوری که هر نمایه ترکیبی گویای یک موضوع کامل است و در آن اجمال و اهمال راه ندارد.
مدیر پروژه پایگاه امام موسی صدر با اشاره به ویژگی بازیابی اطلاعات در پایگاه تخصصی امام موسی صدر یادآور شد: از راه‌های مختلف می‌توان اطلاعات و موضوعات پایگاه را جستجو و بازیابی کرد، که مهم‌ترین آن‌ها جستجوی موضوعی، جستجوی مدرکی، جستجوی ترکیبی و جستجوی واژگانی است.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: این پایگاه با اشراف حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رییس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجج اسلام سلیمانی بهبهانی و یعقوب نژاد رییس قبلی و فعلی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با فعالیت‌های اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به انجام رسیده است.
منبع:
كلمات كليدي : امام موسی صدر , رونمایی

تاریخ خبر: 1398/7/10 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 240 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 241
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما