به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد:

کرسی علمی به کارگیری فناوری های نوین مدیریت اطلاعات در راستای تحقق بیانیه گام دوم

پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی به کارگیری فناوری های نوین مدیریت اطلاعات در راستای تحقق بیانیه گام دوم را برگزار کرد.

در این برنامه که ساعت 10 صبح یکشنبه 12 آبان ماه 1398 در تالارامام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، دکتر علی میرعرب، رییس گروه پژوهشی اشاعه اطلاعات و تبادل دانش ارائه دهنده و دکتر مهدی نیکنام، ناقد و مهندس محمد کریمی دبیر علمی بودند.
بیانیه مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان "گام دوم انقلاب" و تاکید معظم له بر مباحث کلیدی همچون تجربه چهل ساله کشور، شرایط حاکم و چالش های پیش رو، ظرفیت های مهم کشور بویژه نیروی انسانی جوان، متعهد و تحصیل کرده و فرامین،راه حل ها و رهنمودهای ایشان برای عبور از چالش ها برای ایجاد تمدن نوین اسلامی حکایت از شرایطی حساس و متفاوت از گذشته دارد. شرایطی که حضور فعال، متعهدانه و جهادی همه ارکان نظام را می طلبد و در این میان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه مسئولیتی خطیر برعهده خواهد داشت.
با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها، استفاده از آن برای مدیریت دانش نیز رو به افزایش است. فناوری‌هایی مانند شبکه های سطح محلی (LAN)، اینترانت، اینترنت، ایمیل، پایگاه های اطلاعاتی سازمان و ... همگی نقش مؤثری در مدیریت دانش ایفا کرده اند. از سوی دیگر، قابلیت دسترسی بیشتر، ارائه نرم افزارهای پیشرفته تر و کاهش هزینه ها و استقرار تجهیزات رایانه، نقش پشتیبان فناوری اطلاعات برای مدیریت دانش را بیش از پیش نموده و پیشرفتهای قابل توجهی در رفتار هوشمندانه و مبتنی بر دانش سازمانها و افراد آنها به وجود خواهد آورد. آنچه در فناوری اطلاعات مهم است «تفکر اطلاعات گرا» یا تفکری است که از مجموعه ای از اطلاعات مفید و موثّق تشکیل شده است. به عبارت دیگر، آنچه اطلاعات تولید میکند، فکر انسان خردمند است نه ابزار. فناوری اطلاعات بیشترین سهم را در مدیریت دانش داشته است، به طوری که پشت همه فعالیتهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات نهفته است. اما فناوری اطلاعات تنها مؤلفه مدیریت دانش نیست، بلکه مؤلفه هایی نظیر تحول ساختار سازمانی و فرایند تصمیم گیری و ... نیز از دیگر اجزای مدیریت دانش به شمار میروند. بیشتر تجزیه و تحلیل ها بر این است که پیدایش فناوریهایی مانند اینترنت و سیستمهای مبتنی بر دانش، توزیع دانش و اجرای مدیریت دانش را تسهیل میکنند، اما این نگرش نیز وجود دارد که فناوریهای مزبور در واقع ضد دانش و مدیریت دانش هستند و فقط موجب انباشت اطلاعات میشوند نه دانش. بنابراین، مدیریت دانش با مشکلات مبهم و غیر روشمند روبه روست که تعریف و محدوده مشخصی ندارد. 
هدف از برگزاری این کرسی علمی، بیان نقش و کاربرد ابزارهای فناورانه نوین برای توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب بود که نمونه هایی از به کارگیری فناوری اطلاعات در پیشبرد مدیریت دانش در ایران و کشورهای دیگر و بیان تأثیرهای مطلوب و احتمالاً ناکارآمد این ابزارها در مدیریت دانش نیز ارائه شد.
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1398/8/12 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 237 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 238
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما