دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

هفتادمین جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی مجیدی نظامی

همزمان با دومین روز هفته پژوهش هفتادمین جلسه دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، باحضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی مجیدی نظامی، با موضوع «اصطلاح‌نامه اخلاق اسلامی»، ساعت 9 تا 10 بیست و چهارم آذر ماه سال‌جاری (98) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی مجیدی نظامی عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: اصطلاح‌نامه اخلاق اسلامی از سال 1376 توسط عده ای از فضلای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با استفاده از نظرات صاحبنظران و علمای اخلاق مانند آیات و حجج اسلام فاضل گلپایگانی، محمد هادی یعقوب نژاد و مرحوم دکتر عباس حری و با همکاری جمعی از محققان توانمند در حوزه مدیریت دانش در بازه 6 ساله در سال 1382به سامان رسید.
وی در ادامه افزود: این اثر مکتوب مجموعه ای است از واژگان کلیدی شامل حدود 5 هزار اصطلاح که البته در نسخه تحت وب آن به دلیل به روز رسانی به حدود 19 هزار اصطلاح ارتقا یافته که بیش از 14 هزار اصطلاح مرجح و 4 هزار اصطلاح نامرجح شده از 175 منبع اخذ شده است که در پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به آدرس http://thesaurus.isca.ac.ir قابل استفاده است.
عضو گروه پروژه «اصطلاح‌نامه اخلاق اسلامی» با تبیین ارزش‌های افزوده اصطلاح نامه اخلاق اسلامی یادآور شد: اساسا طراحی هندسه یک دانش یکی از کارکردهای اصلی اصطلاح نامه‌ها است بنابراین انعکاس هندسه دانش اخلاق اسلامی را می‌توان از برکات مهم آن دانست. همچنین اصطلاح نامه‌ها در چهار  شیوه  الفبایی ، ترسیمی (درختی)، نظام یافته و چرخشی ارائه و نمایش داده می شوند که هر یک از این شیوه ها برای هدفی خاص و برای کاربران خاص تعبیه شده است لیکن در اصطلاح نامه اخلاق اسلامی به دلیل حجم بالای نمایش چهارگانه در نشر مکتوب، تنها سه بخش الفبایی، نظام یافته و ترسیمی(درختی) در یک مجلد منتشر شده است.  
عضو گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی، استفاده از اصطلاح نامه اخلاق اسلامی در نمایه سازی منابع اخلاق اسلامی را  یکی دیگر از فواید دیگر این اثر دانسته و تصریح کرد: اساسا نمایه سازی با بهره گیری از واژگان کنترل شده، مانند اصطلاح نامه‌ها نقطه قوتی است که در بازیابی اطلاعات کمک شایانی می‌کند. از فایدهای دیگر این اصطلاح نامه این است که با یک نگاه کلی به این اصطلاح‌نامه می توان تشخیص داد که کدام موضوع و یا کدام بخش از اخلاق اسلامی بیشتر یا کمتر کار شده است. 
وی در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از فواید اصطلاح نامه اخلاق اسلامی، استفاده از آن در تحقیق و تدریس است که به دلیل طبقه بندی منطقی موضوعات اخلاقی در سه بخش فضائل، رذائل و آداب و همچنین ایجاد ارتباط معنایی میان اصطلاحات در این اثر می تواند نقش بسیار زیادی را برای محققان و مدرسان داشته باشد . همچنین می توان از طریق این اصطلاح نامه، مرز این دانش و ارتباط آن را با دانش‌های دیگر به سهولت تشخیص داد.
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1398/9/24 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 387 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 388
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما