دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

هفتاد و یکمین جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی متقی نژاد

همزمان با دومین روز هفته پژوهش هفتاد و یکمین جلسه دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، باحضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی متقی نژاد، با موضوع «اصطلاح‌نامه کلام اسلامی»، ساعت 13 تا 14 بیست و چهارم آذر ماه سال‌جاری (98) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی متقی نژاد عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: اصطلاح‌نامه کلام اسلامی از سال 1375 با استفاده از نظرات صاحبنظران و علمای کلام مانند آیات و حجج اسلام حسین ممدوحی، علی ربانی گلپایگانی، عبدالحسین خسروپناه، محمدهادی یعقوب نژاد، همچنین مرحوم دکتر عباس حری- توسط عده ای از فضلای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی (حسین حسن زاده، سید حسن بطحائی، محمدرضا بهروز، محمد رحمانی، علی رحیمی، سید حسین سیدی، رمضان علی شوپائی جویباری، قربان علی گرشاسبی، مرتضی متقی نژاد و سید ایوب هاشمی سی سخت) در بازه زمانی 3 ساله  به سامان رسید.
عضو گروه پروژه «اصطلاح‌نامه کلام اسلامی» در ادامه افزود: این اثر مجموعه ای است از واژگان و اصطلاحات کلیدی شامل حدود 15 هزار اصطلاح که بیش از 8 هزار اصطلاح مرجح، 6 هزار اصطلاح غیر مرجح، 9635 اصطلاح اخص، 18 اصطلاح رأس، 3910 اصطلاح وابسته از 181 منبع اخذ شده است.
وی با تبیین ارزش‌های افزوده اصطلاح نامه کلام اسلامی یادآور شد: اساسا تدوین هندسه یک دانش یکی از کارکردهای اصلی اصطلاح نامه‌ها است. بنابراین انعکاس هندسه دانش کلام اسلامی را می‌توان از برکات مهم آن دانست و نیز استفاده از اصطلاح نامه کلام اسلامی در نمایه سازی منابع کلام اسلامی را  یکی دیگر از فواید دیگر این اثر دانسته و تصریح کرد: اساسا نمایه سازی با بهره گیری از واژگان کنترل شده، مانند اصطلاح نامه‌ها نقطه قوتی است که در بازیابی اطلاعات کمک شایانی می‌کند.
عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در ادامه گفت: از فایدهای دیگر این اصطلاح نامه این است که جایگاه علمی دانش کلام را هم به نمایش می گذارد در این که چه بحث هایی در این علم، کم کار شده است و نیاز به تکمیل دارد. و چه بحث هایی زیاد کار شده است و نیاز به پالایش دارد و چه مقدار از علوم دیگر استفاده شده است که نیاز به آسیب شناسی یا ارزش گذاری دارد .
وی در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از فواید اصطلاح نامه کلام اسلامی، استفاده از آن در تحقیق و تدریس است که به دلیل طبقه بندی منطقی موضوعات کلامی در 18 رده اصلی: احکام کلامی، افعال، ادیان، انسان شناسی، جهان شناسی، خداشناسی، راهنماشناسی، شریعت، ذات، فرجام شناسی، صفات، عقاید، فرق کلامی، قواعد کلامی، کلام عقلی، کلام نقلی، مذاهب کلامی و مسائل کلامی و همچنین ایجاد ارتباط معنایی میان اصطلاحات در این اثر می تواند نقش بسیار زیادی را برای محققان و مدرسان داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین متقی نژاد در پایان گفت:  اصطلاح نامه‌ها در چهار  شیوه  الفبایی، ترسیمی (درختی)، نظام یافته و چرخشی ارائه و نمایش داده می شوند که هر یک از این شیوه ها برای هدفی خاص و برای کاربران خاص تعبیه شده است. لیکن در اصطلاح نامه کلام اسلامی به دلیل حجم بالای نمایش چهارگانه در نشر مکتوب، تنها سه بخش الفبایی، نظام یافته و ترسیمی(درختی) در دو مجلد منتشر شده است و هم اکنون نشر دیجتالی آن با حدود 20 هزار اصطلاح به روز رسانی  شده که در پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به آدرس http://thesaurus.isca.ac.ir قابل استفاده است.
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1398/9/24 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 416 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 417
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما