دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

هفتاد و هفتمین جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی

همزمان با چهارمین روز هفته پژوهش هفتاد و هفتمین جلسه دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، باحضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، با موضوع «اصطلاح‌نامه منطق»، ساعت 9 تا 10 بیست و ششم آذر ماه سال‌جاری (98) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: اصطلاح‌نامه منطق در سال 1377 به تصویب رسید و از سال 1380 با استفاده از نظرات صاحبنظران و علمای کلام مانند آیات و حجج اسلام ممدوحی، گرامی، فیاضی، محمدهادی یعقوب نژاد، همچنین مرحوم دکتر عباس حری- توسط عده ای از فضلای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی (محمد رحمانی، حسین حسن زاده، قربان محمد احمدی، علی رحیمی، سید حسین سیدی و مرتضی متقی نژاد) در بازه زمانی 4 ساله  به سامان رسید.
عضو گروه پروژه «اصطلاح‌نامه منطق» در ادامه افزود: این اثر مجموعه ای است از واژگان و اصطلاحات کلیدی شامل 6327 هزار اصطلاح که 3730 اصطلاح مرجح، 2597 هزار اصطلاح غیر مرجح، 4949 اصطلاح اخص، 6 اصطلاح رأس، 1613 اصطلاح وابسته از 43 منبع اخذ شده است.
وی با تبیین ارزش‌های افزوده اصطلاح نامه منطق یادآور شد: اصطلاح‌نامه، مجموعه اصطلاحات کنترل شده در یک حوزه معرفتى است که فهرستى از واژه‏هاى کلیدى و کاربردى آن حوزه را ارائه مى‏دهد و روابط سلسله مراتبى، ترادف و وابستگى بین مفاهیم را به نمایش مى‏گذارد و از نظر ساختارى، گنجینه‏ى واژگان کنترل شده و سازمان یافته از مباحث خاص یک حوزه دانشی است.
عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در ادامه گفت: از فایده‌های دیگر این اصطلاح نامه تعریف و تبیین روابط اصطلاحنامه‌ای است که عبارتند از رابطه هم‌ارزی (ترادف به حسب معنای اصطلاحی)، رابطه سلسله مراتبی یا مرتبه‌ای (اعم و اخص)، رابطه همبسته. 
وی در ادامه با بیان اهداف اصطلاح‌نامه تأکید کرد: تهیه طرحی از حوزه دانشی برای نشان دادن روابط منطقی میان مفاهیم اصطلاحات، ترسیمی کلی و مجموعی از ساختار آن حوزه، تهیه واژگانی استاندارد برای حوزه موضوعی خاص به منظور یکسان سازی مدخل های نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، به همراه تهیه نظام ارجاعات بین اصطلاحات مترادف و شبه مترادف برای کاربرد اصطلاحی واحد از مجموعه مترادفات و ... در شبکه اصطلاحات از مهمترین اهداف این اصطلاح نامه است که در نهایت به تهیه راهنما برای محققان، نمایه سازان و استفاده کنندگان جهت انتخاب اصطلاح صحیح برای موضوع مورد جستجو می‌انجامد.
مدیر گروه تدوین سازمان‌های دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از فواید اصطلاح نامه منطق، استفاده از آن در تحقیق و تدریس است که به دلیل طبقه بندی منطقی موضوعات منطقی و همچنین ایجاد ارتباط معنایی میان اصطلاحات در این اثر می تواند نقش بسیار زیادی را برای محققان و مدرسان داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی در پایان گفت:  اصطلاح نامه‌ها در چهار  شیوه  الفبایی، ترسیمی (درختی)، نظام یافته و چرخشی ارائه و نمایش داده می شوند که هر یک از این شیوه ها برای هدفی خاص و برای کاربران خاص تعبیه شده است. لیکن در اصطلاح نامه منطق به دلیل حجم بالای نمایش چهارگانه در نشر مکتوب، تنها سه بخش الفبایی، نظام یافته و ترسیمی(درختی) در یک مجلد منتشر شده است و هم اکنون نشر دیجیتالی آن با افزودن تعدادی اصطلاح دیگر به روز رسانی  شده که در پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به آدرس http://thesaurus.isca.ac.ir قابل استفاده است

منبع:

تاریخ خبر: 1398/9/26 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 280 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 281
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما