رویکرد کاربر مداری در پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

رئیس گروه اشاعه اطلاعات و تبادل دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی دستاورد تلاش در دو بخش پژوهشی و اشاعه اطلاعات پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی است.

رئیس گروه "اشاعه اطلاعات و تبادل دانش" پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی دستاورد تلاش در دو بخش پژوهشی و اشاعه اطلاعات پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی است.
با گسترش کارهای پژوهشی در حوزه های سازماندهی اطلاعات، ضرورت پاسخ به نیاز کاربران و پژوهشگران در زمینه اصطلاح‌نامه‌نگاری، فرهنگ‌نامه‌نویسی، نمایه‌سازی و همچنین بازیابی اطلاعات با استفاده از فناوری مدیریت اطلاعات احساس شد. از این رو ضروری بود تا فرایندهایی جایگزین پژوهش‌های مکتوب شود، لذا فرایند‌سازی‌های لازم در قالب سامانه پایگاه مدیریت اطلاعات اسلامی شکل گرفت.
وی افزود شاخصه این فرایندها، تطابق آن‌ها با فناوری‌های روز و استاندارهای جهانی است. از سوی دیگر این طراحی باید جوابگوی نیازهای حوزه های پژوهش و بازیابی اطلاعات نیز باشد. در سال های ابتدایی، کار در بستر شبکه داخلی انجام می شد و به مرور زمان روش کاربرد این فرایندها از بستر نرم افزارهای آفلاین به برخط ارتقا پیدا کرد. همچنین با توجه به پیشرفت فناوری، روش‌های هوش مصنوعی نیز در پایگاه مورد استفاده قرار گرفت.
میرعرب اضافه کرد: کارشناسان علم مدیریت اطلاعات پژوهشگاه موفق شدند اولین سامانه بومی را در این زمینه طراحی و تولید نمایند که علاوه بر داخل کشور در جشنواره‌های بین المللی با موضوع فناوری مدیریت دانش نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی در پایان افزود: توجه به رویکرد کاربر‌مداری این پایگاه باعث شده است بازخوردهای کاربران و پژوهشگران رصد شود و فرایندهای پیچیده بطور مرتب مورد بازنگری قرار گیرد که این امر در سیر تکاملی پایگاه ملموس است.
قابل ذکر است این پایگاه با آدرس https://thesaurus.isca.ac.ir در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان است.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/6/13 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 145 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 146
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما