پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار کرد:

سمینار علمی پروژه بانک اطلاعات و اسناد فقه و هنر

سمینار علمی پروژه بانک اطلاعات و اسناد فقه و هنر در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به همت گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک در سالن کنفراس شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست که برای تشریح نحوه انجام و پیشرفت این پروژه برگزار شد، ناظر و مجریان پروژه و شورای علمی گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک و همچنین نمایندگان حوزه ریاست و معاون پژوهشی پژوهشگاه حضور داشتند.
پس از قرائت قرآن کریم، حجت الاسلام سید تقی واردی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، توضیحاتی در مورد پروژه بیان کرد.
مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک گفت: 
این پروژه دارای چهار مرحله به شرح ذیل در حال انجام است:
1. مأخذشناسی، که به پیشنهاد پژوهشکده فقه و حقوق، حدود 80 عنوان از منابع فقه تعیین و توسط محققان پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند.
2. نمایه سازی موضوعی. مواردی که در بخش مأخذشناسی علامت¬گذاری شده بودند، توسط نمایه سازان گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، به صورت نمایه موضوعی ترکیبی و با استفاده از اصطلاح نامه فقه دقیقا و به طور عمیق نمایه شدند. تا کنون 55 عنوان کتاب(در 70مجلد) با 5078 عدد نمایه در اختیار کاربران قرار دارد و 2 جلد دیگر به زودی نمایه می¬شود.
3. کنترل نمایه¬ها. کنترل نمایه¬ها به دو صورت محتوایی و فنی انجام می¬گیرد. 
4. هماهنگ¬سازی نهایی. به منظور یکسان¬سازی و رفع اشکالات احتمالی و ناهمگونی¬ها بازبینی نهایی صورت می گیرد.
سپس محمود حسن زاده مجری این پروژه، روند و پیشرفت کار را برای حاضران بیان کرد و گفت سعی شده نمایه های حد اکثری از متون موجود گرفته شود و در این کار موفق بودیم.
حجت الاسلام محمد صالحی مازندرانی به عنوان ناظر پروژه هم سابقه شروع این کار را در پژوهشکده فقه بیان کرد و گفت بین اصطلاحات و متون رابطه برقرار نشده است. و بعضی از نمایه ها نا مانوس و در مواردی از تک اصطلاح استفاده شده است.
محمد کریمی هم که به نمایندگی از گروه اشاعه اطلاعات در جلسه حضور داشت توضیحاتی در باره پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی بیان کرد و اشکال ناظر پروژه در خصوص ارتباط بین متن و اصطلاح را پاسخ گفت.
در پایان مدیر گروه سازماندهی اطلاعات ضمن تشکر از اهتمام به برپایی این سمینار پروژه، بر لزوم ادامه این کار تاکید کرد.
 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1399/7/14 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 953 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 954
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما