یکصدمین برنامه دیدار با اصحاب قلم برگزار شد

به همت روابط عمومی پژوهشگاه و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی یکصدمین برنامه دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی متقی نژاد مدیر پروژه اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی مطالبی را در خصوص کتاب "اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی " ارائه کردند.
عضو عیئت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در مورد اصطلاح نامه های علوم اسلامی گفت: 
مسئله مدیریت اطلاعات اسلامی بر پایه اصطلاحات علوم و معارف اسلامی به شیوه مدرن، ضرورتی انکارناپذیر است وبرترین شیوه برای مدیریت اطلاعات و  توسعه علوم اسلامی، سازماندهی این اطلاعات بر اساس اصطلاح نامه است. از این رو، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاح نامه علوم اسلامی را با توجه به اصول و قواعد جهانی، طراحی نموده  و تاکنون محققانی برای برآوردن این خواسته در حوزه های اسلامی پرورش داده است.   
تدوین اصطلاح نامه علوم اسلامی تا کنون در بیش از 10 رشته: علوم قرآنی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، اصول فقه، منطق، اخلاق اسلامی، علوم حدیث، راویان حدیث، فقه، حقوق با گستره بیش از سیصد هزار اصطلاح طراحی و یا انتشار یافته، و به صورت مکتوب و الکترونیکی در پایگاه های پیوسته و ناپیوسته و در محیط وب توسط این مرکز علمی سامان یافته وارایه شده است. این کار بزرگ با همت فضلای اندیش مند و مشارکت اساتید حوزوی و دانشگاهی انجام گرفته و با دریافت دیدگاه های مختلف از جمله تقدیرنامه یونسکو، تابحال مورد استفاده بیش از بیست مؤسسه علمی و تحقیقاتی اسلامی( داخلی و خارجی) واقع شده است. این طرح ملی، محصول کار جمعی است. و اینک اصطلاح نامه مسایل جدید کلامی پیش روی شماست که بحق باید از همه دست اندرکاران آن سپاسگزار بود. ناگزیر از یاد کسانی هستیم چون حجج اسلام آقایان محمدهادی یعقوب نژاد، حسین حسن زاده و مرتضی متقی نژاد که از آغاز تا پایان، با همتی فراوان برای آن میان بستند. هم چنین از شورای پژوهشی مرکز و دیگران که در این حرکت علمی سهیم بودند تشکر نموده آماده دریافت نظر اندیش مندان نکته سنج هستیم.
ایشان در خصوص اصطلاح نامه مسائل جدید گفت: این اثر مشتمل بر4813  اصطلاح است که بر پایه 10 رده اصلی سازماندهی و تدوین شده است که علاوه بر مقدمه ای نسبتا بلند که به چیستی و کاربردهای اصطلاح نامه به ویژه در علوم اسلامی و همچنین مختصات مسایل جدید کلامی اشاره دارد؛ اصطلاحات مسایل جدید کلامی را در سه بخش به هم پیوسته نمایش داده است:
1ـ نمايش الفبايى: بخشى كه در آن اصطلاحات در نظم الفبايى آورده شده كه حاوى اصطلاحات مرجح و غير مرجح است و استفاده براى هر گونه مراجعه كننده‏اى را آسان می کند. نمایه سازان ، فهرست نویسان وعموم مراجعان از این بخش بهره می گیرند.
2 ـ نمايش نظام‏يافته: بخشى كه در آن، اصطلاحات در مجموعه‏ها و گروه‏هاى هم موضوع رده‏بندى شده‏اند.اين قسمت در واقع يك فهرست رده‏بندى شده نسبت به بخش الفبايى است دراین روش مرور تمامی موضوعات در حوزه موضوعی خاص، از بالا ترین رده تا پایین ترین زیر بخش، قابل مشاهده است.
3- نمایش سلسله مراتبی: در اين نمايش، اصطلاحات و روابط سلسله‏مراتبى (اعم واخص) آنها به شكل دو بعدى (فراتر و فروتر، حاكم و تابع) منعكس مى‏شوند؛ به  گونه ای كه ساختار و نظام معناییِ اعم و اخصیِ حاکم برحوزه موضوعیِ کلام جدید، قابل مشاهده و پیگیری است.
وی در پایان از دست اندرکاران اعم از نیروهای علمی و اجرایی که در به ثمر رسیدن این اثر نقش داشتند تشکر کرد.

 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1400/3/18 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 152 تعداد بازدید امروز: 4
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 153
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما