در گفتگو با مهندس مهرگان کارشناس کتابخانه دیجیتالی دفتر

گزارش عملکرد کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی

کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات به عنوان اولین کتابخانه دیجیتالی علوم اسلامی در 1391 در قالب نرم افزار آذرسا ، نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال در کشور ، با نگرشی نوین در زمینه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی به ‌ویژه UNIMARC،Z39.50 و OAI برای ارائه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در فضای مجازی شروع به کار نمود. برای آشنایی بیشتر با این دستاورد فناورانه گفتگویی خواهیم داشت با مهندس مهرگان کارشناس کتابخانه دیجیتالی دفنر تبلیغات اسلامی.

ضمن تشکر از اینکه در این گفتگو شرکت کردید به عنوان مقدمه، تعریفی از کتابخانه دیجیتالی بیان بفرمایید:
اساس يك کتابخانه دیجیتالی مبتني بر محتوا است که بصورت الکترونیکی در فضای مجازی ارائه می شود.
چه رابطه ای بین کتابخانه دیجیتالی و پژوهش وجود دارد؟
 کليه خدمات، فعاليت‌ها، برنامه ريزي‌ها و تلاش‌هايي که در اين کتابخانه انجام مي گيرد همه در راستاي تحقق اهداف پژوهشي است. پژوهش به عنوان یکی از اساسی ترين اصول شکل گيری هر پژوهشکده است و همچنين به عنوان اصل اول در  ارائه خدمات پژوهشی و استفاده صحيح از تکنولوژی و برنامه ریزی سیستمی نقش غير قابل انکاری دارد. بدیهی است که اين مهم بايستی با برنامه ريزی صحيح، دقيق و عملکرد گسترده و فراگير سازماندهی گردد. در ده سال گذشته کوشش بسياري در جهت ابداع روش‌هاي گوناگون به منظور بهبود ارائه خدمات اطلاعاتی و ارتقاء کيفيت در کتابخانه دیجیتالی انجام گرفته است. رشد و توسعه تکنولوژي، جهت دستيابي به زمينه هاي هر چه بهتر و مساعدتر بمنظور کمک به ارتقاء کيفيت پژوهش و تلاش در جهت ارائه خدمات مناسب پژوهشی است. 
در همين راستا پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی طي بررسي‌هایي که انجام داده است راه اندازي کتابخانه دیجیتالی و سپس ارتقاء نرم افزار تحت وب کتابخانه دیجیتالی را در دستور كار قرار داد. 
 اين کتابخانه دیجیتالی تلاش خواهد نمود تا با برنامه ريزي، نظارت و ارزيابي خدمات پژوهشی در حيطه وظایف محوله و تلاش در جهت استفاده از اصول مديريت كيفيت جامع و بهره‌مندي از فن‌آوري نوين در تسريع و كارآمد سازي فرآيندها و توسعه سیستم و  بروزرسانی منابع کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی در جلب رضايت اعضاي محترم هيات علمي، محققان ، پژوهشگران و کاربران مجازی گام برداشته و نهایت همت خود را براي پاسخ  به نيازهاي پژوهشی ايشان صرف کند.

چه ویژگی هایی می توانید برای کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کنید؟
ایجاد ارتباط بین رکوردهای مختلف(ارتباط بین مقالات یک مجله، با منبع صوتی آن)؛
ذخیره‌سازی اطلاعات در قالب استاندار مارک ایران (UNIMARC)؛
پشتیبانی از زبان‌های بین‌المللی(UNICODE)؛
نشانه‌گذاری رکوردها بر اساس استاندارد ISBD؛
ایجاد و مدیریت نوع ماده‌های مختلف از منابع شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و طرح‌های پژوهشی؛
مدیریت متمرکز اطلاعات کتابشناختی منابع و مواد کتابخانه‌ای؛
ذخیره‌سازی انواع مستندها به خط و زبان‌های مختلف و بر اساس استاندارد مارک ایران در پایگاه مستند؛
پشتیبانی از اصطلاحنامه‌های چند زبانه و مدیریت آنها؛
مدیریت روابط و ارجاعات در پایگاه مستندات و اصطلاحنامه؛
پشتیبانی از قالب‌ها و فرمت‌های استاندارد ISO2709، XML، UNIMARC، Dublin Core و MODS؛
فیش‌برداری در منابع متنی؛
کتابخانه شخصی با امکان گروه‌بندی، یادداشت‌ و برچسب‌گذاری و جستجو.

محتوایی که در کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی بارگذاری شده است در جه موضوعاتی دسته بنده می شوند؟
پایان نامه‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور
این پایان نامه ها صرفا دارای کتابشناختی بوده و حدود 1700 مورد دارای چکیده و متن 20 صفحه ای می باشد، البته مواردی هم دارای چکیده است که داخل کتابشناختی در فیلدی خاص آورده شده که نمی توان آماری از آنها استخراج کرد.
منابع پایان نامه ها از مراکز و مؤسسات مختلفی جمع آوری شده که فقط کتابخانه آیت الله العظمی حائری (فیضیه) به روز می‌باشد و مابقی مربوط به سالهای گذشته است.
در مجموع 22 هزار رکورد پایان نامه حوزوی در سیستم آذرسا فهرستنویسی بنیادی شده است.
پایان نامه کشورهای اسلامی 
9500 رکورد پایان نامه مربوط به کشورهای عربی با موضوع علوم اسلامی در سیستم بارگذاری شده است که صرفا بخاطر استفاده از موضوعات این کار انجام شده و خاصیت دیگری ندارد.
پایان نامه دانشگاهی فارسی، عربی و انگلیسی
38 هزار کتابشناختی فارسی و عربی و 8500 رکورد کتابشناختی انگلیسی از پایان نامه‌های دانشگاه‌های برتر کشور مانند دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه شهید مدرس، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشکده تربیت مدرس مشهد، دانشگاه شاهرود و ... در سیستم آذرسا اینپورت شده است.
کتاب های الکترونیکی
در کتابخانه آذرسا بیش از 32 هزار رکورد مربوط به کتاب فارسی و عربی از ناشران مختلف فهرستنویسی شده که حدود 20 هزار جلد دارای متن الکترونیکی تمام متن با فرمت های pdf و html می باشد.
نسخ خطی 
نسخه های خطی موجود در سیستم حدود 1860 رکورد می باشد که بصورت فهرستنویسی بنیادی کار شده است و حدود 800 مورد تمام متن با فرمت pdf می باشد و متأسفانه مابقی دارای متن نیستند.
مقالات فارسی 
مقالات فارسی حدود 4600 رکورد در زمینه علوم اسلامی می‌باشد که همگی بصورت بنیادی فهرستنویسی شده است و بیش از 2900رکورد دارای متن کامل با فرمت html بوده که دانلود برای همه کاربران فعال می باشد.
مقالات انگلیسی
مقالات انگلیسی با موضوع عدالت به سفارش قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران بوده که در سیستم، فهرستنویسی بنیادی شده و منابع آن ها با فرمت pdf بارگذاری گردیده است.
این منابع 2392 رکورد می باشد که همگی دارای متن کامل بوده و دانلود برای همه کاربران فعال می باشد.
 محتوای مربوط به اداره‌ کل رصد و تعاملات راهبردی
حدود 50  رکورد پژوهش و گزارش با فرمت pdf در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ولایت فقیه، ناهنجاری‌ها، مشاوره، آمار و جامعه شناسی است که مربوط به اداره کل رصد و تعاملات راهبردی می‌باشد که بصورت بنیادی فهرستنویسی شده و منابع دیجیتالی آن بارگذاری و در دسترس اعضای تعریف شده اداره کل رصد می باشد.
 محتوای مربوط به کتابخانه مؤسسه معارف اهل بیت (ع)
این کتابخانه طبق تفاهم نامه‌ای که با پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دارد به سیستم آذرسا دسترسی داشته و منابع شان را فهرستنویسی می نمایند، البته دسترسی این مؤسسه به آذرسا محدود بوده و فقط می توانند منابع خودشان را ایجاد و ویرایش نمایند و حدود 2000 عنوان تا کنون فهرستنویسی نموده اند.
مراحل آماده سازی متون چگونه انجام می شود؟
کلیه فعالیت ها اعم از فهرستنویسی بنیادی، اینپورت و اکسپورت در سرور، کانورت، بارگذاری منابع دیجیتالی، ایندکس سازی، مدیریت منابع، تهیه منابع، آماده سازی، پالایش منابع و تعریف و تخصیص دسترسی‌ها و خدمات پژوهشی کارشناس کتابخانه دیجیتالی انجام شده است.
در کنار ارائه محتوا و متون دیجیتالی چه خدماتی به پژوهشگران ارائه می شود؟
یکی از کارهای نوپدید در عرصه خدمات پژوهشی منبع یابی و موضوع یابی است پژوهشگران با مراجعه به کانال کتابخانه دیجیتال و یا بصورت حضوری و بستر ارتباطی موجود دفتر می توانند موضوعات کلی پژوهشی خود را بیان کنند تا به کمک کارشناسان منابع مورد نیاز و یا موضوعات ریزی که می توان در مورد آن پژوهش کمک کند، در اسزع وقت در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.
راه های ارتباطی و دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی را بیان بفرمایید:
 آدرس های دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی به شرح ذیل است:
dl.islamicdoc.com
dl.islamicdoc.org

 و نیز کانال کتابخانه دیجیتالی در شبکه اجتماعی ایتا
 https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنم
 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/9/14 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 72 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 73
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما