مروری بر مقاله های ارائه شده در شماره پنجم دوفصلمامه مدیریت دانش اسلامی

در پنجمین شماره از دو فصلنامه مدیریت دانش اسلامی از میان مقالات ارائه شده با تصمیم هئیت تحریریه فصلنامه مقالات ذیل در این شماره مجوز نشر گرفتند که مروری خواهیم داشت بر این مقالات.

مدیریت دانش، چیستی و چرایی
نویسنده: محمد هادی یعقوب نژاد 
چکیده
تنوعِ کاربردِ واژه دانش، مفهوم این اصطلاح را پیچیده کرده است و به تبع آن درک درست و تعریف مورد توافقی از اصطلاح مدیریت دانش وجود ندارد. همان‌گونه که در چرایی مدیریت دانش نیز تفاوت نظر است. این پژوهش، به روش توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است با بررسی کاربردهای دانش، تبیین کند که منظور از دانش چیست و چه چیزی با مدیریت دانش رخ می‌دهد که انجام آن را ضروری می‌سازد؟ ازاین‌رو؛ پس از بررسی ماهیت دانش در قلمرو ذهنی و عینی و کاربردهای آن، مدیریت دانش را که موضوعی میان رشته‌ای است از زاویه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داده است و به چرایی مدیریت دانش، بر پایه استراتژی و راهکارهایی استاندارد پرداخته و در جمع‌بندی، بر کیفیت مدیریت دانش و مدیریت پویا و اجتهاد علمی تاکید کرده است.
واژگان مرتبط با طلاق عاطفی در فقه اسلامی
نویسنده: سید مهدی مجیدی نظامی 
چکیده
از واژه‌هایی که در حوزه مشکلات مربوط به روابط زناشویی، در سالیان اخیر، متداول شده واژه طلاق عاطفی است. زوجین در طلاق عاطفی گرچه ازنظر قانون، متأهل محسوب می‌شوند لیکن در حقیقت دل‌ها جدای از هم است و معمولاً، نفرت، کراهت و شقاق بین زوجین، موج می‌زند. طلاق عاطفی که معلول علل خاص فردی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است خود، عامل مشکلات دیگری مانند بگومگوهای خانوادگی، فشارهای روحی روانی، ضرب‌وجرح و دعوا و مرافعه و طلاق رسمی و شرعی می‌شود. این پژوهش به دنبال این بوده که آیا طلاق عاطفی در منابع فقهی آمده است یا خیر؟. در این مقاله با پژوهشی که در منابع فقهی انجام شده معلوم شد که واژه طلاق عاطفی و به عبارت بهتر فراق عاطفی گرچه در منابع فقهی نیامده ولی در ابواب مختلف فقهی مرتبط با طلاق و فراق زوجین، می‌تواند سراغ واژگانی را گرفت که در ارتباط با طلاق عاطفی است. این واژگان عبارت‌اند از: کراهت در روابط زوجین (شامل کراهت زوج از زوجه، کراهت زوجه از زوج و یا کراهت هریک از زوجین با دیگری)، نشوز، شقاق، سوء خلق و جز آن که اهتمام فقه در همه این موارد، اصلاح روابط موجود در طلاق عاطفی است. روش پژوهش از نظر گردآوری، کتابخانه‌ای و از نظر ماهیت پژوهش، توصیفی تحلیلی است.
اصطلاح‌شناسی مهدویت در منابع روایی اهل سنت
نویسنده: محمود ملکی راد 
چکیده
اعتقاد به مهدویت اعتقادی اسلامی است و از زمان رسول اکرم| همواره مورد توجه بوده و از سوی آن‌حضرت و بزرگان دینی مورد تأکید قرار گرفته است. مؤید این سخن روایات بسیاری است‌که فرق و مذاهب اسلامی از پیامبر اسلام| در ارتباط با این عقیده نقل کرده‌اند. در آن روایات اصطلاحات و شاخصه‌های مختلفی برای مهدویت و شخص امام مهدی× مشخص شده است؛ مانند: روایاتی که می‌گویند: حضرت مهدی× از فرزندان پیامبر و فاطمه^ و از عترت است و غیبت می‌کند حضرت مهدی(عج) از اهل بیت پیامبر| و از عترت آن‌حضرت است؛ حضرت عیسی× در زمان ظهور حضرت مهدی× می‌آید و پشت سر ایشان نماز می‌خواند؛ با ظهور وی عدل و داد را در زمین فراگیر می‌شود و ... شناخت این اصطلاحات و دسته‌بندی آنها از مهم‌ترین دست‌آوردهای این مقاله است‌که به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع و متون حدیثی اهل تسنن صورت گرفته است. بدین جهت تبیین نظام اصطلاحات مهدوی و دسته‌بندی آنها از منظر روایات اهل تسنن، مهم‌‌ترین اهدافی است‌که در این مقاله دنبال می‌شود و این مطلب را می‌توان از نوآوری‌های این تحقیق در حوزه مطالعات مهدوی با تأکید بر مدیریت دانش برشمرد.
درآمدی بر مهم‌‌ترین ساختارهای فقهی سلوک‌‌محور و ناظر به علم حقوق در فقه امامیه (بررسی سه ساختار پیشنهادی علم فقه از شهید صدر)
نویسنده: سید محمد رضی آصف آگاه 
چکیده
یکی از مباحث مهم فلسفه فقه، ساختار علم فقه است. نظریه‌‌ای که این مقاله درصدد اثبات آن است، این است که فقیهان متأخر (قرن 15قمری) از علم حقوق متأثر شده و بیشتر، ساختارهای فقهی ناظر به حقوق پیشنهاد کرده‌‌اند. برخی از ساختارها، ساختارهای ناظر به علم حقوق هستند که بر اساس روابط میان این دو علم تعبیه شده‌‌ و سلوک محورند. تاکنون این ساختارها ارزیابی نشده‌‌اند و مزایا و کاستی‌‌های آنها مورد بررسی قرار نگرفته‌‌اند. دستاورد بحث از این دسته از ساختارها به تصویر کشیدن رویکرد جدید فقیهان به علم حقوق و نوع بهره‌‌گیری و تعامل فقه با حقوق در ساختار فقه است و نشان از نزدیک‌‌سازی ساختار فقه به ساختار حقوق دارد؛ امری که تا پیش از این دیده نمی‌‌شد. در این پژوهش با روش تحلیلی و انتقادی سه مورد از مهم‌‌ترین ساختارهای فقهی ناظر به علم حقوق بررسی و نقد می‌‌شوند که عبارتند از: ساختار شهید صدر، ساختار آیت الله هاشمی شاهرودی، ساختار آیت الله اراکی.
طراحی مدل فرایند مدیریت دانش دین‌بنیان با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری-حداقل مربعات جزیی
نویسندگان: سلیمان شفیعی، امین زارع، کورش بابلی 
چکیده
هدف پژوهش در گام اول برآورد اثرات کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش بر مدیریت دانش دین‌بنیان و در گام دوم طراحی مدلی برای فرایند مدیریت دانش دین بنیان به کمک روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزیی بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع طرح‌های همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری بود. پژوهش با استفاده از فن دلفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و خبرگان دینی تشکیل داده است و نمونه‌گیری به روش هدفمند می‌باشد. 10 نفر از خبرگان دینی به‌عنوان نمونه اصلی تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بوده و برای ایجاد مدل انداز‌گیری و ترسیم مدل روابط ساختاری از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)، حداقل مربعات جزیی (Smart PLS 3. 3) استفاده شده است. در این قسمت از شاخص‌های میانگین واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی واگرا، روایی همگرا، روایی افتراقی، ضریب R2، Q2 و GOF استفاده شد. نتایج آزمون حداقل مربعات جزیی حکایت از تأیید فرضیه‌های پژوهش داشت و بر این اساس مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری از نظر آماری برازش مناسبی داشتند. نتایج نشان داد فرایند مدیریت دانش دین‌بنیان شامل کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش است و این فرایند اثر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش داشت.
تأثیر مدیریت دانش اسلامی بر توسعه سرمایه‌های انسانی با لحاظ‌کردن نقش میانجی اخلاق کار اسلامی (مورد مطالعه: اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایلام)
نویسندگان: صیدمهدی ویسه، زینب محمدی، اردشیر شیری 
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت دانش اسلامی بر توسعه سرمایه‌‌های انسانی با لحاظ نمودن نقش میانجی اخلاق کار اسلامی میان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌‌های دولتی ایلام می‌‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همچنین از نظر هدف در طبقه‌‌بندی تحقیقات‌‌کاربردی قرار می‌‌گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل‌‌کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌‌های دولتی ایلام که جمعاً به تعداد 502 نفر می‌‌باشد. نمونۀ آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان 215 نفر به صورت تصادفی ساده. تعیین شده‌اند. جهت جمع‌‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد و محقق ساخته که روایی پایایی آن‌ها مورد تائید هست، استفاده‌ شده است؛ و برای مستندسازی نتایج تجزیه‌‌وتحلیل آماری و ارائه راه‌‌حل‌‌های نهایی، محقق از شیوه آماری و با استفاده از نرم‌‌افزار spss اقدام به تجزیه‌وتحلیل سوألات پرداخته وآزمون فرضیه‌ها با استفاده از شاخص همبستگی و رگرسیون انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌‌دهد که ارتباط معناداری بین ابعاد مختلف مدیریت دانش اسلامی (خلق دانش، مستندسازی دانش، ذخیره‌‌سازی دانش و تسهیم دانش) وتوسعه سرمایه انسانی با درنظرگرفتن نقش میانجی اخلاق کار اسلامی در دانشگاه‌‌های دولتی ایلام وجود دارد.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/9/14 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 115 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 116
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما