به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد:

رونمایی از نسخه الکترونیکی اصطلاح‌نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی

در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش به همت گروه تدوین سازمان های دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی از نسخه الکترونیکی اصطلاح نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی رونمایی شد.

در ابتدا کارشناسان، مجریان و ناظران این پروژه نظرات خود را پیرامون اصطلاح نامه حقوق جزا بیان کردند.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین نجیبی (مدیر پروژه اصطلاح‌نامه حقوق جزا) گفت: کارهای زیادی انجام شده که فقط بایستی به عرصه ظهور برسد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نه تنها روشنفکر بلکه روشنگر نیز است با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع هوش مصنوعی می‌توان ادعا کرد بستر انجام مقدمه این مهم در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی از سالها قبل درحال انجام بوده است. توسط محققان پژوهشکده در این پروژه حدود چهل هزار اصطلاح را اخذ و در بانک واژگانی کنترل شده جمع آوری شد. این مهم با مشورت اساتید صاحب نظری مانند مرحوم دکتر کاتوزیان، مرحوم دکتر عباس حری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حکمت نیا، دکتر آقابابایی استفاده انجام گرفت.
سپس آقای دکتر آقابابایی گفت: طراحی یک راهنمای جامع برای این سامانه و همچنین تعبیه بخشی برای بیان مشکلات و گزارش گیری و دسترسی به منابع و بطور کلی میتواند در بخش ارائه کار بیشتری انجام داد.
در بخش دیگر این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر صرامی گفت: از نظر من محققان این پژوهشکده در نقش سربازان گمنامی هستند که آثار تلاشهای ایشان بعدها بروز و جلوه خواهد داشت ، تفاوت مهم و کاربردی کار شما این است که بانک واژگانی مدنظر پژوهشگر را به روشی استاندارد و کنترل شدهفراهم شده است.
حجت الاسلام و المسلمین یعقوب نژاددر ادامه مراسم نکاتی را بیان کردند: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی طی این 30 سال در اکثر حوزه های علوم اسلامی در بخش اصطلاح نامه ورود کرده لذا بهتر است با توجه به برخی ابهامات نسبت به شروع کار جدید تجدیدنظر کنیم و نسبت به مرور و روزآمدسازی کارهای قبلی بیشتر تلاش کنیم. نکته مهم دیگر تفاوت موضوع با اصطلاح است لذا در برخی اصطلاح نامه ها فراتر از اصطلاح به سمت موضوع رفتیم و این نقطه قوت است ممکن است استاندردهای بین المللی مواردی را بیان کرده باشند اما ما مدعی هستیم براساس پروتکل های بین المللی کار کردیم اما مواردی را نیز بر اساس ذوق علمی و طلبگی پیش رفتیم مانند مباحث مترادفات که با مشورت و رهنمود مرحوم دکتر حری بنا شد محدودیتی در ذکر مترادفات اعمال نشود به طور مثال برای اصطلاح "وجود" 95 مترادف بیان شد. این بخش از کار به عنوان وجه امتیازی است که در هستی شناسی نمود میکند. علاوه بر این برخی نوآوری ها خود زمینه ساز طراحی و تولید استانداردهای نوین می‌گردد. همچنین پیشنهاد می‌شود اصطلاحنامه حقوق جزا (عمومی و خصوصی) ولو در حد محدود به صورت مکتوب منتشر شود. ارائه درست و دقیق کار بسیار مهم است که این بخش ویژه از وظایف تیم فنی می‌باشد.
حجت الاسلام و المسلمین نظامی سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی نیز ضمن ارج نهادن بر کارهای انجام شده در حوزه اصطلاح نامه و فرهنگ نامه بر فراهم سازی مقدمات بین المللی سازی بروندادهای علمی پژوهشکده تاکید کرد.
آقای دکتر میرعرب مدیر گروه اشاعه اطلاعات و دانش با بیان این مطلب که کار بزرگی که در سامانه مدیریت اطلاعات اسلامی انجام شده تغییر نسخه دستکاب به نسخه وب است بطوری که محققان بصورت برخط از تغییرات پایگاه مطلع می شوند. 
قابل ذکر است علاقه مندان برای دسترسی به اصطلاح نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی می توانند با استفاده از آدرس از طریق آدرس isso.isca.ac.ir/law مراجعه و از امکانات پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی استفاده نمایند.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/9/27 شنبه
تعداد بازدید کل: 106 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 107
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما