به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد:

نشست علمی جستجوی پیچیده در منابع اسلامی با استفاده از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی و همایش علوم انسانی اسلامی نشست علمی جستجوی پیچیده در منابع اسلامی با استفاده از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی با حضور مدیران، اعضای هیئت علمی و کارشناسان با همکاری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر علی میرعرب مدیر گروه پژوهشی اشاعه اطلاعات و تبادل دانش گفت: بنابر توصیه مقام معظم رهبری در استفاده از هوش مصنوعی، پژوهشکده مدیریت اسلامی در استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت و بازیابی اطلاعات علوم اسلامی پیش قدم بوده و این مهم در پایگاه مدیریت علوم اسلامی بکار گرفته شده است و لذا در بعضی از پروژه های ملی مثل نجف (ناصر جامع نجف) هم همکاری داشته است.
در ادامه آقای دکتر سید علی حسینی در خصوص فناوری جستجوی پیچیده در منابع اسلامی گفت: این کار قسمتی از پروژه "نجف (ناصر جامع فقیه)" است که با استفاده از هوش مصنوعی و گراف های هستان شناسی به جستجوی مطلوب کمک می کند.
در این پروژه با استفاده از فناوری از جستجوی لفظی و موضوعی عبور کردیم و در نتیجه جستجو موجودیت ها به نمایش گذاشته می شود. هنر این جستجو شناخت و ایجاد پیوند بین موجودیت ها است بطوری که بعد از جستجو در الفاظ، موجودیت ها را تشخیص می دهد سپس آنها را با واقعیت تطبیق می دهد و در نهایت نتیجه مطلوب را ارائه می کند. بطور مثال اگر در منابعی "حیدر کرار" جستجو شد، موتور جستجو موجودیت های مرتبط با حضرت امیرالمومنین (ع) را شناسایی و بازیابی می کند. معیار در این جستجو دقت و جامعیت بیشتر است. 
در پایان شرکت کنندگان و ارائه دهندگان به پرسش و پاسخ و تبادل نظر در موضوع نشست پرداختند.
منبع:

تاریخ خبر: 1400/9/27 شنبه
تعداد بازدید کل: 135 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 136
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما