برگزاری نشست علمی بررسی روند نمایه سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

به همت گروه پژوهشی تدوین سازمان های دانش طی نشستی علمی، روند نمایه سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی بررسی شد.

در این نشست که با حضور پژوهشگران و کارشناسان مدیریت اطلاعات برگزار شد آقای محمود حسن زاده ضمن بازخوانی روش های نمایه سازی که در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد، محسنات و معایب هر یک را بیان کرد.
حسن زاده با بیان عناصر داخلی و بیرونی متون مورد نمایه، از عناصر داخلی ، بافت را از همیت بیشتری برخوردار دانست که بر اساس آن سه نوع نمایه  موضوعی، درون بافتی و برون بافتی قابل ارائه است.
ایشان در ادامه گفت: بافت بر سه قسم است، بافت موضوعی (که در اصطلاحنامه‌ها مطرح است)؛ بافت بحثی یا «بافت برون بافتی» (که مبتنی بر سلیقه مؤلف در ورود به بحث و مقتضیات هر بحث است)؛ بافت نحوی یا «بافت درون‌بافتی» (بافت مبتنی بر نظام ادبی). توجه به بافت در نمایه سازی یک امر مهم است؛ زیرا نمایه ساز علاوه بر بازنمون کردن موضوعات مورد توجه نویسنده، بافت حاکم بر متن را هم- که امری مهم تر از موضوعات متن است- نمایه می کند.
وی در خصوص شیوه نمایه سازی  پژوهشکده گفت: نمایه سازی در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، دربر دارنده ابداع سیستمی جدید در نمایه سازی، تحت عنوان «نمایه سازی موضوعی ترکیبی» است. در این شیوه، موضوعات موجود در متن سند، شناسایی شده و مفهوم آنها بر اساس اصطلاحنامه، نمایه سازی می‌شود و به عبارات و الفاظ در متن نمی‌پردازد.
کارشناس گروه تدوین سازمان های دانش با اشاره به شیوه نمایه سازی موضوعی ترکیبی گفت: نمایه سازی مذکور مبتنی بر عبارت پردازی و ایجاد ساختاری نحوی و توجه نکردن به بافت حاکم بر متن، و حتی غافل شدن از ساختار نحوی متن است. این کار، ما را با نوعی درهم ریختگی اطلاعاتی مواجه می کند، و اساساً متنی جدید در پیش روی ما قرار می‌دهد؛ به صورتی که نمایه ساز، خود در جایگاه نویسنده متن قرار می گیرد و نه نمایه ساز متن. به عبارت بهتر، ما با نویسنده‌ای مستقل از متن اصلی، و با متنی مستقل که قابلیت نمایه شدن را دارد، مواجه هستیم.
ایشان در پایان پیشنهاد کردند: با توجه به اصطلاحنامه های موجود در پژوهشکده، بهترین شیوه نمایه سازی که کاستی های دو شیوه دیگر نمایه سازی (نمایه سازی ساده و نمایه سازی درون بافتی) را ندارد، «نمایه سازی برون بافتی» است. این شیوه علاوه بر بهره گیری از مداخل اصطلاح نامه‌ای، از «بافت بحثی» (بافت حاکم بر بحث) هم  غافل نمی‌شود. در این نوع نمایه سازی ما با طبقه بندی اطلاعاتی دقیقی مواجه خواهیم بود.
در این نشست صاحب نظران از جمله حجج اسلام دکتر یعقوب نژاد ، سید تقی واردی، سید مهدی مجیدی نظامی، مرتضی متقی نژاد، عبدالرحیم سلیمانی، مهدی نجیبی و آقایان دکتر علی میرعرب ، رسول سعادت و حسین دهقانی در موضوعات مطرح شده نظرات خود را بیان کردند.
منبع:

تاریخ خبر: 1401/3/3 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 187 تعداد بازدید امروز: 3
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 188
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما