نشست علمی نقد «نمایه‌سازی مفاهیم حوزه علوم اسلامی در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی» برگزار شد

به همت گروه تدوین سازمان های دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی جهت بررسی و نقد نمایه سازی مفاهیم حوزه علوم اسلامی ، نشست نقد روش نمایه سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با حضور اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و کارشناسان برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای دکتر رسول سعادت با بیان اهمیت مدیریت دانش و لزوم نقد روش های این کار برای بازنمایی بهتر اطلاعات به معرفی آقای دکتر مرتضی محمدی استانی پرداخت.
در ادامه دکتر محمدی استانی گفت: نمایه‌سازی به عنوان یک فن، هنر و علم از گذشته‌ تا کنون در نظام‌های اطلاعاتی کاربرد داشته‌اند. اساس پایگاه‌های اطلاعاتی (آفلاین و برخط) و همچنین موتورهای کاوش وب بر اساس نمایه‌سازی است. نمایه‌سازی را فرایند توصیف و بازنمون مدرک در قالب اصطلاحات برگرفته از محتوای موضوعی مدرک تعریف کرده‌اند که دارای انواع مختلف نمایشِ عمل نمایه‌سازی نظیر ساده، برون بافتی و درون بافتی است. هدف از نمایه‌سازی تسهیل بازیابی اطلاعات یا به عبارت دیگر رساندن اطلاعات مناسب به کاربر مناسب در زمان مناسب است. در اینجا تاکید بیشتر بر اصطلاح «کاربر» است. به طور کلی تمام این فرایندها به جهت رساندن و بازنمون محتوا برای کاربر است. بنابراین نمایه‌سازی نیز دستخوش این تغییر بوده و باید در فرایندهای آن نیز قابل مشاهده باشد. نمود این تغییر پارادایم را می‌توان در پیش همارایی و پس همارایی نمایه‌ها، زبان‌های نمایه‌سازی و شیوه نمایش آنها مشاهده کرد.
عضو هیئت علمی    اضافه کر: بافت (context) یکی از موارد مهم در همین تغییر پاردایم است که باعث افاده معنای متن می‌شود. همانطور که در نمایه‌سازی خواهان بازنمون متن هستیم ضرورتاً و باید بتوانیم بافت آن متن را نیز بازنمون کنیم. با بازنمون بافت، معنا نیز منتقل خواهد شد که بسیاری از سیستم‌های مبتنی بر وب معنایی به دنبال و توسعه آن هستند. مشکل بسیاری از مباحث در نمایه‌سازی، عدم توجه به کاربر است و پاشنه آشیل بسیاری از پروژه‌های نمایه‌سازی است. حتی توجه به کاربر، شیوه نمایش نمایه‌سازی را هم مشخص خواهد کرد.
سپس ایشان با اشاره به کارهای انجام شده در پژوهشکده افزود: نمایه‌سازی در پژوهشکده مدیریت اطلاعات- که یکی از سازمان‌های پیشرو در کشور و فراتر از آن است- مبتنی بر روشی موسوم به «نمایه‌سازی موضوعی ترکیبی» است. در همین عنوان اصطلاح «موضوع» ذکر شده است. حال سوال اینجاست که «آیا هدف نمایه‌سازی بازنمون مفاهیم است یا موضوع؟» پاسخ به این سوال، راهگشای بسیاری از مباحث بوده و به نوعی محل بحث است. پاسخ به این سوال، مبحث «بافت» را نیز بهتر تبیین خواهد کرد. خروجی این نوع نمایه‌سازی، ایجاد یک برساخته جدید از دید و نظر نمایه‌ساز خواهد بود که حتی ممکن است با نحوی متفاوت از متن بیان شود .
وی در پایان گفت: روش پیشنهادی برای نمایه‌سازی در پژوهشکده مدیریت اطلاعات، روش برون بافتی است که دارای مزایای بیشتری در بازنمون بافت و معنا نسبت به سایر روش‌های نمایش نمایه‌هاست. همچنین از دیدگاه کاربر و نظام‌های اطلاعاتی معنایی جدید نظیر هستی‌شناسی‌ها این رویکرد مناسب‌تر خواهد بود. در این نشست مباحث پیشگفته به طرح و بحث تفصیل‌تر ارائه خواهد شد.
در انتها کارشناسان حوزه مدیریت اطلاعات نظرات خود را در خصوص مسائل مطرح شده در قالب گفتگو بیان کردند.
منبع:

تاریخ خبر: 1401/4/26 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 174 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 175
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما