جلدفرهنگنامه علوم قرآنی
فرهنگنامه علوم قرآنی
آشنایی با فرهنگنامه علوم قرآنی جدیدترین فرهنگنامه منتشر شده پژوهشکده فرهنگ نامه علوم قرآنی، جدیدترین فرهنگنامه منتشر شده پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مبتنی بر منطق نظام یافته اصطلاح نامه علوم اسلامی، در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تحسین شد. فرهنگنامه علوم قرآني در عرصه فرهنگنامه‌‏نويسي، از لحاظ دامنه و نوع اطلاعات از يک سو و از لحاظ اعتبار و استناد از سوي ديگر، کم‏نظير است و چه بسا مي‏تواند الگوي عملي مناسبي براي کارهاي مشابه در عرصه‏هاي گوناگون باشد. اين منبع بسيار فراتر از لغتنامه به معناي متداول آن است؛ به همين سبب، نام «فرهنگنامه» براي آن شايد آگاهانه و به دليل همين ويژگي برگزيده شده باشد.
فرهنگنامه علوم قرآنی، تمامی اصطلاحات مصوب در اصطلاحنامه علوم قرآنی را پوشش می‌دهد. از این رو می‌تواند منبعی باشد که اهل دانش و کاربران را به معانی و شواهد و اسناد شکل‌گیری اصطلاحات راهبری کند؛ چنانکه می‌تواند به مثابه منبعی مستند و معتبر مورد استفاده اهل تتبع و تحقیق در حوزه علوم قرآنی قرار گیرد. منابع دست اول، داشتن متن روان و زبان گزارشی، از ویژگی‌های فرهنگنامه علوم قرآنی است.
فرهنگ نامه علوم قرآنی، جدیدترین فرهنگنامه منتشر شده پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مبتنی بر منطق نظام یافته اصطلاح نامه علوم اسلامی، در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تحسین شد.
فرهنگ نامه علوم قرآنی، جدیدترین اثر پژوهشی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی است که مبتنی بر منطق نظام یافته اصطلاح نامه علوم اسلامی است، علاوه بر مرجع بودن برای اهل تحقیق، می‌تواند کاربران اصطلاح نامه را به معانی و شواهد و اسناد شکل گیری اصطلاحات این حوزه از علوم اسلامی راهبری کند. زبده نویسی، توزیع مطالب ذیل اصطلاحات خرد و کلان و استفاده از منابع جدید و در دسترس امروزی، در کنار منابع دست اول و کتب مرجع، سبب شده تا این فرهنگ نامه در نوع خود کم نظیر باشد و انتظار علاقه‌مندانی را که در صددند در حوصله و مجالی اندک، اطلاعات معتبری در باب هر اصطلاح بیابند، برآورده سازد.
 فرهنگنامه علوم قرآنی ـ که از بررسی بیش از چهارصد منبع و مدرک علوم قرآنی فراهم آمده است – دارای 4842 اصطلاح است که 2926 اصطلاح آن اصلی (مدخل) و 1926 اصطلاح ارجاعی می‌باشد و شامل مباحث پیرامونی قرآن (مباحث حول القرآن) بوده و به موضوعاتی مانند: تفسیر و مفسران، انواع تفاسیر و گرایش‌های تفسیری، ترجمه های قرآن، علم تجوید، علم قرائات، مباحث تاریخ قرآن و ... می‌پردازد؛ و می تواند مورد استفاده اقشار مختلف اعم از متخصصان حوزه علوم قرآنی، و همچنین فضلای حوزه و دانشجویان رشته‌های مرتبط و عموم علاقه‌مندان به مباحث قرآنی قرار گیرد.
قابل ذکر است این کتاب فاخر سال گذشته (1394) طی مراسمی در محضر مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی شد، که ایشان ضمن دعا برای پدیدآورندگان، در تجلیل این اثر فاخر فرمودند: "بنده واقعا نمی دانم با چه زبان و بیانی تشکر کنم از شما و عزیزانی که این کار بزرگ و افتخار آمیز را برای عالم روحانیت و مسلمانان انجام داده اند. خیلی خیلی خیلی کار بزرگی را انجام دادید و من تشکر می کنم. من مقداری که مطالعه کردم متوجه شدم چه  کتابی است و چه زحماتی کشیده شده و  خدمت بزرگی به حمدالله انجام شده است . . . . . حوزه باید اینها را ترویج کند، من فکر می کنم هر یک از فضلای حوزه باید اقلا یک بار این کتاب را تا آخر مطالعه کند. رشته های مختلفی که در این کتاب آمده همه عالی و با اهمیت است و خیلی هم زحمت کشیده اند."
 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1072
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما