مجموعه مقالات همایش اصطلاح‌نامه و کاربرد آن در محیط الکترونیکی
مجموعه مقالات همایش اصطلاح‌نامه و کاربرد آن در محیط الکترونیکی
مجموعه مقالات همایش اصطلاح‌نامه و کاربرد آن در محیط الکترونیکی مجموعه مقالات همایش اصطلاح‌نامه و کاربرد آن در محیط الکترونیکی
همایش ملی "اصطلاح‌نامه و کاربردهای آن در محیط الکترونیکی" حاصلِ مطالعات گسترده و برنامه‌ریزی شده کارشناسان پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی بر روی کاربردها، کارکردها، و رویکردهای نوین مرتبط با حوزه اصطلاح‌نامه بود. این پژوهشکده از پیشگامان و فعالان شاخص در زمینه تدوین اصطلاح‌نامه به صورت بنیادی است، به منظور افزایش قابلیت‌ها و بهره‌وری اصطلاح‌نامه‌های تولیدی، بویژه در محیط الکترونیکی و کارکرد بازیابی، این مطالعات را از سال 1384 آغاز نمود. پیشرفت‌های حوزه اصطلاح‌نامه بعد از ایجاد محیط الکترونیکی، با پیدایش نظام‌های دانش-مدار، و نظام‌های معنایی ذخیره و بازیابی اطلاعات، و افزایش بکارگیری اصطلاح‌نامه‌ها در محیط‌های اطلاعاتی مختلف آن قدر گسترده درک شد، که برگزاری همایشی ملی با هدف آگاهی از آخرین تحولات این حوزه را ضروری می‌نمود. استقبال و حمایت معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص و فعال در حوزه علم اطلاعات و فناوری اطلاعات از این همایش ستودنی است. ارسال بیش از هشتاد چکیده و حدود شصت متن کامل مقاله به دبیرخانه همایش با پوشش تمامی محورهای همایش، نیز پشتیبانی نهادهای معتبری چون "انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران" بیانگر این مطلب است. از سوی دیگر همایش، نشانگر دانش بالا و بروز، و تجربه مفید اشخاص حقیقی و حقوقی کشور در حوزه هدف بود.
نگاهی کوتاه به مجموعه مقاله‌های ارائه شده در همایش اصطلاح‌نامه بر این نکته تاکید دارد که مبحث اصطلاح‌نامه از زوایای گوناگون نظری و کاربردی مورد توجه حرفه کتابداری و اطلاع رسانی قرار گرفته است. هرچند که پوشش مقاله‌ها گسترده است و می‌تواند اشارتی باشد بر عمومی بودن رویکرد همایش نسبت به موضوع اصطلاح‌نامه، اما با توجه به این واقعیت که همایش نخستین همایش در این زمینه است می‌توان استدلال کرد که هدف اصلی این رخداد محقق شده است. همچنین، توجه به محتوای تک تک مقاله‌ها و کشف این امر که آنها از رویکردهای علمی و پژوهشی نوین در برخورد با موضوع اصطلاح‌نامه استفاده کرده‌اند می‌تواند نشان دهنده نقطه قوت تلاشهای کتابداران و اطلاع رسانان ایران باشد.
این اثر مشتمل بر مقاله های برگزیده این همایش ملی است که در سال 1391 توسط نشر کتابدار منتشر شده است.
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2016
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما