نمایه سازی کتاب های پژوهشگاه در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

یکی از فعالیت¬های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک، نمایه¬سازی کتاب¬های در حال نشر پژوهشکده¬ها و مراکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که از اواخر سال 1396 به دستور ریاست محترم پژوهشگاه به این پژوهشکده و گروه پژوهشی واگذار شده است و در انتهای کتاب بصورت جداگانه به محتوای آن اضافه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واردی در باره ویژگی این نمایه سازی گفت: بر خلاف نمایه¬سازی های سایر مراکز علمی که بصورت واژگانی است، نمایه¬سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، به روش موضوعی انجام می شود، یکی دیگر از ویژگی های این نمایه ها  ترکیبی چکیده¬نما بودن آن است که موضوع مورد نظر را به صورت شفاف بیان می¬کند و پرسش و ابهامی برای آن باقی نمی¬گذارد. این نمایه¬سازی که هم اینک متقاضیان فراوانی در جوامع علمی کشور دارد، از نوآوری¬های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی است.
وی افزود: از دیگر ویژگی های نمایه سازی مذکور این است که از اصطلاحنامه علوم اسلامی بهره می¬گیرد و آن را اساس سازماندهی اطلاعات قرار می¬دهد. شایان ذکر است، تا کنون بیش از 12 اصطلاحنامه رشته¬های تخصصی علوم اسلامی در این پژوهشکده تدوین و تالیف شده است و نمایه سازی پایان کتاب از آن بهره میگیرد.
مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک گفت: بنا بر استاندار چاپ آثار، کتاب¬هایی که در پژوهشکده¬ها و مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود، در آخرین مرحله نشر باید در گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، به صورت دقیق و عمیق نمایه¬سازی موضوعی ¬شده و سپس به مرحله چاپ و نشر سپرده ¬می شوند.
بر این اساس از زمستان 1396 تا پایان پاییز 1399 تعداد 190 کتاب( حدود 76 هزار صفحه) نمایه¬سازی موضوعی ترکیبی توسط محققان این پژوهشکده صورت گرفته است.
ایشان در پایان گفت: از اول فروردین تا پایان آذر(به مدت 9 ماه) سال جاری، تعداد 38 کتاب(حدود 15هزار و 200صفحه) نمایه¬سازی موضوعی شد، که محصول عرضه شده از نمایه¬های هر کتاب بین 25 تا 120 صفحه بوده است. به عنوان نمونه، در اواخر آذر 1399 کتابی از پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به نام« امامیه در عصر سلجوقیان » نمایه سازی شد که دارای 640 صفحه متن بود. در فرایند نمایه سازی تعداد 2230 نمایه موضوعی(اعم از موضوعات، أعلام، اماکن و تنالگان) غیر از آیات و روایات از آن برداشت شد، که محصول به دست آمده از نمایه¬های آن حدود 120 صفحه شده است. یعنی یک ششم تولید محتوا به کتاب فوق اضافه شده است.
 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1399/10/10 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 1030 تعداد بازدید امروز: 4
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1031
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما