به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و با همکاری مرکز همکاری های علمی و امور بین الملل پژوهشگاه برگزار شد:

نشست علمی هوش مصنوعی توضیح پذیر برای فقه و اصول

در حاشیه برگزاری همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری به همت گروه اشاعه اطلاعات و تبادل دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، نشست علمی هوش مصنوعی توضیح پذیر برای فقه و اصول با حضور مدیران و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران علاقه مند برگزار شد.

در ابتدا دکتر علی میرعرب به بیان نکاتی در مورد نشست پرداخت و گفت: موضوع نشست تحت عنوان پروژه برهان است که در پروژه بزرگ نجف استفاده می شود. پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با پروژه نجف در استفاده از هوش مصنوعی همکاری دارد.
در ادامه حجت الاسلام علیرضا شهبازی که بصورت ویدئو کنفرانس در نشست شرکت کرده بود در ابتدا به ضرورت بکارگیری هوش مصنوعی پرداخت و و نکانی را در مورد نحوه  و تمایز استفاده از دو نوع هوش مصنوعی تفسیر پذیر و هوش مصنوعی توضیح پذیر برای فقه اصول بیان کرد.
وی در ادامه گفت: در هوش مصنوعی تفسیر پذیر با استفاده از داده ها ماشین نتیجه را می دهد ولی چرایی آن را بیان نمی کند و تحلیل خارج از ماشین انجام می شود ولی در هوش مصنوعی توضیح پذیر ماشین در مورد چرایی نتیجه توضیح میدهد. لذا می توان گفت خاستگاه هوش مصنوعی توضیح پذیر در فقه و اصول است.
ایشان سپس به ویژگی های هوش مصنوعی توضیح پذیر پرداخت و گفت: مدیرت دانش در سطح گسترده، تناقض یابی و سازگار سنجی و تغییر مبنا سپس بررسی نتایج(بروزرسانی فتاوی) از مهمترین ویژگی های آن است. 
در پایان حجت الاسلام شهبازی به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.
منبع:

تاریخ خبر: 1400/9/21 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 214 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 215
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما