به همت گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد:

سمینار پروژه مدیریت بانک اطلاعات طلاق

سمینار علمی پروژه مدیریت بانک اطلاعات با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی مجیدی نظامی عضو هیئت علمی گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک و مجری پروژه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک ضمن اشاره به اهمیت مدیریت اطلاعات در پژوهش های اسلامی، بر لزوم ایجاد پیوست مدیریت اطلاعات در پژوهش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد و توجه مسئولین پژوهشگاه را لازمه این کار دانستند.
سپس حجت الاسلام مجیدی نظامی به معرفی و چگونگی شروع و پیشینه این کار علمی پرداخت و گفت این پروژه کاری بین گروهی است و گروه های پژوهشی پژوهشکده در روند پیشرفت کار نقش داشتند.
مجری طرح در ادامه اهداف، روش نمونه برداری، مراحل انجام پروژه (شامل تعیین منابع، تهیه اطلاعات کتابشناختی منابع، آماده سازی منابع، ارسال به پایگاه اخذ اصطلاح و تولید نمایه) را تبیین کردند. و پس از آن اطلاعات و آمار منابع، اصطلاحات اخذ شده و نمایه های تولید شده و مشکلات و بایسته های مدیریت اطلاعات طلاق را بیان کردند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بهروز نماینده حوزه ریاست، بر لزوم اطلاع رسانی پروژها و ارائه گزارش مفصل از آنها تاکید کرد و پیشنهاد نمایه سمینارها و نسشت های علمی پژوهشگاه را ارائه کردند و اینکه باید اصطلاح نامه ها در محیط ویکی مورد استفاده قرار گیرد. آقای میرخلیلی نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه هم از مجری برای ارائه  کامل گزارش پروژه مدیریت بانک اطلاعات طلاق تشکر کردند. 
سپس آقای محمود حسن زاده با بیان اینکه در این پروژه بانک واژگان طلاق ایجاد شده است که متفاوت است و همچنین در تعریف تعابیر بکار رفته نشان میدهد که مراد از طلاق در این پروژه، طلاق فقهی نیست و اصطلاحی مثل طلاق عاطفی بُعد فراتر از جمله روانشناسی و اجتماعی را شامل می شود.
آقای شاوه ای رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده بر امکان اخذ خروجی های مختلف از این پژوهش مثل مقاله های علمی مروری،نشست ،رونمایی و گزارش های تحلیلی اشاره کردند همچنین پیشنهاد کردند با ایجاد ارتباط بین مراکز مرتبط با موضوع از قبیل مرکز تحقیقات زنان،معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و ...می توان ضمن اشتراک گذاری پژوهش ها از نتایج دیگر پژوهش های انجام شده در این حوزه  استفاده کرد. بررسی و نهایی سازی اصطلاحات اخذ شده، همزمان با نمایه سازی به منظور کاهش بازه زمانی انجام پروژه ها و دستیابی زودهنگام به خروجی های نهایی از دیگر پیشنهادات آقای شاوه ای بود. 
لازم به ذکر است این پروژه توسط میز تحکیم خانواده از قطب اخلاق و خانواده به پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی سفارش شده است.
منبع:

تاریخ خبر: 1401/4/18 شنبه
تعداد بازدید کل: 136 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 137
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما