به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

نشست نقد کتاب اصطلاح نامه فلسفه اسلامی برگزار شد

گروه تدوین سازمان های دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با رویکرد نگاه به گذشته زمینه پیشبرد اهداف، نشست بررسی و نقد کتاب اصطلاح نامه علوم اسلامی را برگزار کرد.

در ابتدای نشست حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی دبیر نشست نکاتی را در مورد معرفی و مشخصات کتاب اصطلاح نامه فلسفه اسلامی بیان کرد.
سپس حجت الاسلام و المسلمین نجیبی به عنوان ارائه دهنده نقد گفت: نقد یک اثر نشان دهنده ارزش آن است و به لحاظ اینکه این کتاب اولین اصطلاح نامه تدوین شده در دفتر تبلیغات اسلامی است که اصطلاحات سه مکتب فلسفی (مشاء، حکمت متعالیه و اشراق) را در بر دارد خالی از شکال نیست.
بررسی این کتاب شامل 2 بعد کمی و آماری و بعد کیفی است و نیز در بعد کیفی شامل لحاظ ظاهری(شکلی) و ماهوی(محتوایی) است. در مقالات متعدد بعد کمی بررسی شده است. اشکالات شکلی این اثر بیشتر به قواعد رسم الخط، استفاده از جمع و مفرد، زبان اثر، استفاده نادرست از إعراب، عدم رعایت ترتیب الفبایی، عدم وجود لحاظ برای اخص ها، استفاده بی جا از الف و لام و ... است.
وی در ادامه افزود: در بخش محتوایی می توان به این نکته اشاره کرد که فلسفه اسلامی اخص فلسفه نیست بلکه یک نگرش است لذا باید 4 رده اصلی (امور عامه، الهیات به معنای اخص، علم النفس و شناخت شناسی) اخص فلسفه باشند. جدای از اینکه شناخت شناسی اصلا جزء فلسفه نیست بلکه علمی جداگانه و نهایتاً مقدمه فلسفه است و علم النفس هم باید اخص الهیات به معنای اخص و یا امور عامه باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه به یکی دیگر از اشکالات ساختاری اشاره کرد و گفت: امور عامه و الهیات به معنای اعم بک و بج شده اند که اشتباه است. در حالی امور عامه اخص الهیات به معنای اعم است. یکی دیگر از اشکالات این است که وجود، اعم نور گرفته شده و نیز عرض عام و عرض خاص اخص عرضی است که در اصطلاح نامه فلسفه اسلامی اخص عرض شده اند. امیدواریم بازبینی در این موارد صورت گیرد.
در ادامه صاحب نظران(حجج اسلام و آقایان یعقوب نژاد، حسین حسن زاده، نظامی، محمود حسن زاده، اسعدی و میرعرب) در خصوص نقدهای مطرح شده ارائه نظر کردند.
منبع:

تاریخ خبر: 1401/9/19 شنبه
تعداد بازدید کل: 54 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 55
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما