به همت گروه اشاعه اطلاعات و دانش

کرسی نقد نمایه سازی ماشینی برگزار شد

به مناسبت هفته پژوهش و در حاشیه سومین همایش علوم انسانی – اسلامی پژوهش و فناوی، کرسی ترویجی عرضه ایده علمی نمایه سازی ماشینی متون علوم اسلامی برگزار شد

کرسی نقد نمایه سازی ماشینی که به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم اسلامی و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در حاشیه همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری به صورت حضوری و مجازی با حضور اعضای هیئت علمی، کارشناسان و محققان برگزار شد.
در ابتدا دکتر علی میرعرب مدیر گروه اشاعه اطلاعات و دانش به عنوان دبیر این نشست به لزوم حرکت به سوی استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش و مدیریت اطلاعات اشاره کرد و گفت در استخراج اصطلاحات و نمایه متون می توان از ماشین استفاده کرد.
سپس دکتر سید علی حسینی نائب رئیس هیئت مدیره کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ارائه علمی نمایه سازی ماشینی متون اسلامی پرداخت. ایشان استفاده از فناوری لاندا (فناوری شناخت متون) را به عنوان یکی از کارهای این پروژه دانست. که با استفاده از آن بسیاری از اشتراکات لفظی شناخته شده و این کار با ایجاد خروجی مناسب به محقق کمک می کند.
در ادامه حجت الاسلام نظامی رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی این نکته را متذکر شد که فناوری مورد نیاز پژوهشکده این است که نمایه مفهومی توسط ماشین زده شود بحث جلسه بیشتر ناظر به ترادفات است نه معنی و مفهوم. 
سپس حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک به عنوان ناقد گفت: اگر مراد ما جستجوی لفظی باشد این کار شما بسیار کارساز است که با اصطلاحات کنترل شده بتوان جستجو انجام داد ولی پژوهشکده به دنبال جستجوی مفهومی است که با نمایه مفهومی بدست می آید و انتظار ما این است که با کمک ماشین این کار انجام شود.
در پایان نشست شرکت کنندگان پرسش ها و نظرات خود را مطرح کردند.
منبع:

تاریخ خبر: 1401/9/26 شنبه
تعداد بازدید کل: 218 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 219
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما