بررسی نحوه تولید ویکی فرهنگ عمومی کشور

در جلسه مشترک مدیران شورای فرهنگ عمومی کشور با پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

نشست مشترک مدیران شورای فرهنگ عمومی کشور و پژوهشکده مدیریت مدارک اسلامی جهت بررسی نحوه تعامل برای تولید ویکی فرهنگ عمومی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام نظامی رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی ضمن خوش آمدگویی، کارهای انجام شده در پژوهشکده و ویکی علوم اسلامی را تشریح کرد و تصریح نمود برای موفقیت و انسجام ویکی باید از زیرساخت اصطلاح نامه ای استفاده شود و نیز با استفاده از هوش مصنوعی ابزاری هدفمند تولید شود.
سپس دکتر رضا یعقوبی مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: این شورا دارای سی عضو از روسای دستگاه های فرهنگی کشور و ریاست آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. و به لحاظ محتوی به همه موضوعات فرهنگی ورود می کند. در حال حاضر نیاز به ایجا ویکی فرهنگ عمومی وجود دارد و بعد از احصاء ویکی های مختلف چند ویکی از جمله ویکی علوم اسلامی مد نظر قرار گرفته است.
در ادامه دکتر آقابابا معاون امور استان های شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: تمرکز این شورا در تولید ویکی فرهنگ عمومی بر سبک زندگی است و برای تولید و نگهداشت آن الزاماتی وجود دارد از جمله پژوهشی، فنی و مالی. در حال حاضر به دنبال بررسی این الزامات هستیم.
سپس سرکار خانم دکتر کاظمی گفت: ویکی فرهنگی با رویکرد تولیدی باید مرجع فرهنگی باشد لذا ما به دنبال فرایند مدخل گزینی و موضوع یابی و نیز چگونگی تولید مقاله و همچنین الزامات فنی ویکی فرهنگی هستیم و در نهایت باید بدانیم چه عواملی باعث رشد و شکست ویکی می شود.
در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی مدیر گروه تدوین سازمان های دانش ضمن بیان اینکه شاکله ویکی خوب، مدخل گزینی بر اساس اصطلاح نامه است که با استفاده از مترادفات و روابط معنایی ویکی منسجم و مناسبی تولید شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک گفت: اگر بنای کار شورای فرهنگ عمومی مدیریت اطلاعات در این زمینه است، استفاده از آنتولوژی تاثیرگذاری بیشتری دارد زیرا زیرساخت ویکی در مرحله اول اصطلاح نامه است و بعد آنتولوژی؛ همچنین نباید صرفا به دنبال انعکاس رخدادها باشیم باید به نحوی باشد که فرهنگ عمومی را در جهت اصلاح و رشد مدیریت بکنیم.
در خاتمه دکتر علی میر عرب مدیر گروه اشاعه اطلاعات و تبادل دانش با بیان خصوصیات ویکی های تولید شده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مخصوصا ویکی علوم اسلامی گفت: در مرحله اول ایجاد ویکی باید رویکرد تولیدی و یا گردآوری مقالات مشخص شود زیرا الزامات هر یک متفاوت است. و در ادامه الزامات تولید ویکی فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان تصریح شد که برای کاربردی کردن مباحث جلسات در سطح کارشناسان باید ادامه پیدا کند.
قابل ذکر است قبل از جلسه مدیر کل شورای فرهنگی کشور و همراهان از نمایشگاه دائمی آثار و محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید کردند.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1402/6/20 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 56 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 57
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما